Surah Al-Insyara' ayat 1-8
" Kelapangan Hati "
Surah (94) - Makkiyah
Surah (94) - Makkiyah
بِسْمِ الّلهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih.
( َأَلمْ نَشْرَحْ َلكَ صَدْرَكَ ( 1
1. (Wahai Muhammad) bukankah Kami telah lapangkan dadamu?
( وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ( 2
2. Dan Kami telah ringankan bebananmu.
( الَّذِي َأنَقضَ َ ظهْرَكَ ( 3
3. Yang telah memberatkan belakangmu.
( وَرََفعْنَا َلكَ ذِكْرَكَ ( 4
4. Dan Kami telah angkatkan namamu (di dunia dan di Akhirat).
( َفإِنَّ مَعَ اْلعُسْرِ يُسْرًا ( 5
5. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.
( إِنَّ مَعَ اْلعُسْرِ يُسْرًا ( 6
6. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.
( َفإَِذا َفرَغْتَ َفانصَبْ ( 7
7. Oleh itu apabila engkau telah selesai dari kegiatan-kegiatan hidupmu,
maka usahakanlah kegiatan yang lain pula.
( وَإَِلى رَبِّكَ َفارْ َ غبْ ( 8
8. Dan kepada Tuhanmu tumpukan perhatian dan minatmu.
Surah ini diturunkan
selepas Surah ad-Duha, seolah-olah merupakan surah yang menyempurnakannya.
Dalam surah ini terdapat naungan kasih mesra dan semangat bermunajat
dengan orang kesayangannya. Dalam surah ini juga disebut gejala-gejala dan
peristiwa-peristiwa yang membuktikan Inayah dan perhatian Ilahi terhadap
RasuI-Nya, juga disebut berita gembira yang menjamin kesenangan dan kelapangan,
dan disampaikan bimbingan untuk mencapai rahsia kesenangan dan tali hubungan
yang kukuh dengan Allah 'Azzawajalla.
(Pentafsiran ayat-ayat 1 – 4)
Ayat-ayat ini
menyarankan bahawa jiwa Rasulullah s.a.w. sedang mengalami kesulitan dan
kesusahan dalam usaha menyebarkan da'wah yang ditugaskan kepadanya dan dalam
menghadapi berbagai-bagai halangan, rintangan dan tipu daya di jalan da'wah.
Dadanya penuh sebak dengan kerungsingan-kerungsingan memikul tugas da'wah yang
berat itu dan merasa betapa perlunya kepada pertolongan, bantuan dan bekalan
semangat daripada Allah. Kemudian berlakulah munajat yang manis dan bisikan
yang mesra:
( َأَلمْ نَشْرَحْ َلكَ صَدْرَكَ ( 1
1. (Wahai Muhammad) bukankah Kami telah lapangkan dadamu?
1. (Wahai Muhammad) bukankah Kami telah lapangkan dadamu?
Yakni bukankah Kami
telah bukakan dadamu untuk memikul tugas da'wah ini dan Kami berikan
kemudahan-kemudahan kepadamu untuk melaksanakannya? Bukankah Kami telah jadikan
tugas da'wah itu satu tugas yang amat disukai hatimu? dan Kami licinkan
jalan-jalannya untukmu serta Kami terangi jalan-jalan itu hingga engkau dapat
melihat penghabisannya yang bahagia. Wahai Muhammad periksalah dadamu, tidakkah
engkau dapati di lubuknya perasaan senang dan lapang hati, perasaan
terang-benderang oleh nur iman? Pulihkan kembali kecapan citarasa dari
kurniaan-Ku ini di dalam perasaanmu dan jawablah: Tidakkah dengan kecapannya
yang citarasa itu melapangkan hatimu dari segala kesusahan, merehatkan dirimu
dari segala kepenatan, memberikanmu perasaan senang dalam menghadapi setiap
kesukaran dan perasaan rela terhadap segala penafian?
( وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ( 2
2. Dan Kami telah ringankan bebananmu.
( الَّذِي َأنَقضَ َ ظهْرَكَ ( 3
3. Yang telah memberatkan belakangmu.
2. Dan Kami telah ringankan bebananmu.
( الَّذِي َأنَقضَ َ ظهْرَكَ ( 3
3. Yang telah memberatkan belakangmu.
Yakni kami ringankan
bebanan da'wah yang amat berat itu dengan melapangkan hatimu, dan dengan
memberi taufik dan kemudahan kepadamu untuk melaksanakan da'wah, dan dengan
menurunkan wahyu kepadamu untuk menerangkan hakikat-hakikat yang sebenar dan
untuk menolongmu menyerap ke dalam jiwa manusia dengan cara yang lemahlembut.
Tidakkah engkau dapati semuanya itu ketika menanggung beban yang telah
memberatkan belakangmu? Tidakkah kini engkau dapati beban itu telah menjadi
ringan setelah Kami lapangkan dadamu?
( وَرََفعْنَا َلكَ ذِكْرَكَ ( 4
4. Dan Kami telah angkatkan namamu (di dunia dan di Akhirat).
4. Dan Kami telah angkatkan namamu (di dunia dan di Akhirat).
Ayat-ayat Yakni Kami
angkatkan namamu di kalangan para Malikat al-mala'ul a'la, Kami angkatkannya di
bumi dan di seluruh 'alam buana dan kerana itulah Kami gandingkan namamu dengan
nama Allah setiap kali bibir manusia menyebut Laa ilaa ha illal laah,
Muhammadar Rasulullaah. Tidak ada lagi darjah yang setinggi dan semulia ini,
itulah satu-satunya darjah yang hanya dicapai oleh Rasulullah s.a.w. di antara
seluruh isi 'alam.
Kami telah angkatkan
namamu di dalam Lauh Mahfuz ketika Allah memutuskan supaya namamu disebut pada
setiap zaman dengan ucapan doa, selawat dan taslim dan dengan perasaan
kasih-sayang yang mendalam.
Kami telah angkatkan
namamu yang telah terikat dengan agama Allah yang luhur ini, kerana pemilihanmu
untuk menyampaikan agama ini merupakan satu pengangkatan nama yang paling
tinggi yang belum pernah dicapai oleh seseorang pun di 'alam buana ini baik
sebelummu atau selepasmu. Oleh itu kesusahan, kepenatan dan keletihan tidak
mempunyai tempat lagi dibandingkan dengan pengurniaan Allah yang besar yang
boleh menghapuskan segala penderitaan itu.
(Pentafsiran ayat-ayat 5 – 6)
Walaupun begitu, namun
Allah terus berlemah-lembut dengan Rasul kesayangan-Nya yang terpilih itu dan
terus menghibur dan menenangkan hatinya di samping menerangkan rahsia
kesenangan yang tidak terpisah darinya. Kerana:
( َفإِنَّ مَعَ اْلعُسْرِ يُسْرًا ( 5
5. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.
5. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.
Kesukaran dan kesusahan
tidak sunyi dari kesenangan dan kemudahan yang menemanimu di mana-mana sahaja.
Apabila bebanan da'wah menjadi sebegitu berat, Kami lapangkan dadamu lalu
bebanan yang memberatkan belakangmu itu menjadi ringan. Kesenangan sentiasa
menemani kesusahan untuk meringankan tekanan dan keberatannya. Ini adalah satu
hakikat yang diyakinkan dan kerana itu ia disebut berulang-ulang kali dengan
ungkapan yang sama.
( إِنَّ مَعَ اْلعُسْرِ يُسْرًا ( 6
6. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.
6. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.
Pengulangan ayat ini
menunjukkan Rasulullah s.a.w. benar-benar berada dalam kesulitan dan kesukaran
yang memerlu kepada pengamatan dan peringatan ini, memerlukan kenangan kepada
gejala-gejala Inayah Allah ini, memerlukan kepada penayangan
tempat-tempat Ri'ayah Allah ini, dan memerlukan kepada penegasan dengan segala
cara penegasan yang seperti ini. Tidak syak lagi bahawa urusan da'wah
yang telah memberatkan Ayat-ayat penanggungan hati Nabi Muhammad s.a.w.
sebegini rupa adalah satu urusan yang amat besar.
(Pentafsiran ayat-ayat 7 – 8)
Kemudian datang pula
arahan Ilahi supaya ia mencari sebab-sebab yang boleh melahirkan kelapangan dan
kesenangan hati dan mencari tempat simpanan bekal untuk menempuh perjalanan
da'wah yang jauh dan sukar:
( َفإَِذا َفرَغْتَ َفانصَبْ ( 7
7. Oleh itu apabila
engkau telah selesai dari kegiatan-kegiatan hidupmu, maka usahakanlah kegiatan
yang lain pula.
( وَإَِلى رَبِّكَ َفارْ َ غبْ ( 8
8. Dan kepada Tuhanmu
tumpukan perhatian dan minatmu. Selepas kesulitan ialah kesenangan. Oleh itu
gunakanlah punca-punca kesenangan dan kemudahan itu. Yakni jika engkau telah
selesai dari urusanurusanmu dengan orang ramai dan dari urusan-urusan kehidupan,
maka hadapilah dengan seluruh hatimu kepada kegiatan-kegiatan yang lain yang
wajar dilakukan dengan susah payah dan penat jerih, iaitu kegiatan ibadat dan
bertawajjuh kepada Allah:
( وَإَِلى رَبِّكَ َفارْ َ غبْ ( 8
8. Dan kepada Tuhanmu
tumpukan perhatian dan minatmu.
Tumpukan seluruh
perhatian dan minat kepada Tuhanmu sematamata dan kosongkan hatimu dari segala
sesuatu termasuk urusan orang ramai yang engkau da'wahkan mereka. Sudah tentu
engkau memerlukan bekalan dan senjata. Di sinilah engkau akan mendapat bekalan
untuk menempuh jalan da'wah, di sinilah engkau akan mendapat alat-alat senjata
untuk kelengkapan berjihad. Di sinilah engkau akan menemui kesenangan dan
kemudahan setiap kali engkau menempuh kesulitan dan kesukaran. Inilah jalan
perjuangan da'wah.
Surah ini berakhir sama
seperti berakhirnya Surah ad-Duha. meninggalkan dalam hati dua perasaan yang
bercampur-aduk, iaitu perasaan betapa besarnya kasih mesra Allah terhadap
kesayangan-Nya Rasulullah s.a.w. dan perasaan betapa besarnya timbangrasa dan belas-kasihan-Nya
terhadap Rasulullah s.a.w. dan kita sendiri seolah-olah merasa bagaimana
perasaan kesulitan yang sedang berkecamuk di dalam hati Rasulullah s.a.w. pada
waktu itu yang benar-benar memerlukan kepada kasih mesra Ilahi.
Itulah da'wah. Itulah amanah
dan tugas yang amat berat, namun demikian ia tetap merupakan tempat pancaran
dan tempat turunnya nur Ilahi. Ia merupakan tali hubungan yang menyambung fana'
dengan baqa' dan 'alam dengan wujud.
0 comments:
Post a Comment